نشت امداد

نشت امداد

موقع نشتی گاز چه کنیم؟

قبل از هر چیزی  اول بدونید شماره  حوادث گاز  ۱۹۴  هست.

موقع نشتی گاز چه کنیم ؟ این سوال آنقدر جدی است که  به شما  امان نمیدهند که پاسخ ان را ندانید ، نشت گاز شهری یکی از خطراتی است که می تواند آسیب های مالی و جانی بسیار زیادی به افراد وارد نموده و در بسیاری از موارد موجب مرگ و میر در بین افراد شود. وجود ایراد در لوله کشی می تواند یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل نشت گاز به حساب آید. یافتن منشا نشت گاز و برطرف کردن آن، علاوه بر مهارت و تخصص به تجهیزات ویژه ای نیز نیازمند است. به همین دلیل چنانچه احساس کردید که در ساختمان، نشت گاز وجود دارد حتما با شماره نشتی گاز تماس گرفته و اطلاع دهید.

موقع نشتی گاز چه کنیم

دلایل نشتی گاز

به عنوان نخستین گام، باید علت نشت گاز را شناسایی کنید تا بتوانید به بهترین شکل آن را رفع و از حوادث ناشی از آن جلوگیری نمایید. مهم ترین دلایل نشت گاز شامل موارد زیر می باشند:

ساییدگی لوله

بهتر است لوله های گاز در عمق زمین یا در دیوار نصب نشوند؛ به این ترتیب می توان در صورت نشت گاز، به طور سریع تر و همچنین با هزینه کمتر مشکل را برطرف کرد. لوله های گاز دارای پیچ و خم هایی می باشد که به مرور زمان در اثر عبور گاز دچار ساییدگی می شود. با گذشت زمان این ساییدگی به لایه های بیرونی لوله گاز رسیده و با ایجاد منفذی هرچند بسیار ریز، موجب نشت گاز می شود. 

عایق کاری نامناسب

در فرآیند گاز کشی ساختمان ها، لوله ها باید به طور دقیق و استاندارد به یکدیگر متصل شوند. اما زمانی که گاز کشی توسط افرادی انجام می شود که از تخصص کافی برخوردار نیستند، به مرور زمان لوله ها دچار نشتی شده و خطراتی را به دنبال خواهد داشت. از این رو، بهتر است انجام لوله کشی گاز توسط افراد متخصص و حرفه ای صورت گیرد.

جنس نامناسب لوله ها

یکی از دلایل نشتی  بر مبنای آمار در استان زنجان و همینطور در سایر شهرها، ساییدگی و خوردگی لوله های گاز می باشد. به همین دلیل اگر جنس لوله ها نامناسب باشد، نشت گاز با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. از این رو، استفاده از لوله های باکیفیت و مرغوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

ضربه خوردگی لوله های گاز

چنانچه در هنگام تعمیرات مختلف ساختمانی، اسباب کشی یا جابجایی لوازم، لوله های گاز دچار آسیب دیدگی شوند (حتی اگر در لحظه اول مشکلی به وجود نیاید) به مرور زمان منفذی ریز در لوله ها ایجاد شده که موجب نشتی گاز خواهد شد.

تشخیص نشتی گاز

راه های جلوگیری از نشتی گاز

نشت گاز می تواند خسارات بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از بروز نشتی، از آن جلوگیری به عمل آورد. مهم ترین راه های پیشگیری شامل موارد زیر است:

نصب سنسور نشت گاز

به عنوان یکی از بهترین راه های جلوگیری از نشتی در زنجان، می توان به نصب سنسور نشت گاز اشاره کرد. با نصب این سنسور چنانچه هرگونه نشتی در لوله ها وجود داشته باشد و مقدار کمی از گاز در فضا پخش شود سنسور نشت گاز به صدا درآمده و با اعلام هشدار خاصی، نشت گاز را اطلاع رسانی می کند.

استفاده از فیوز گازی

فیوز گاز به قطعه ای مکانیکی در شبکه گاز رسانی گفته می شود که از عبور نامتعارف گاز جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر، هنگامی که گاز بیش از حد مجاز خارج شود، این فیوز به طور اتوماتیک هم جریان گاز  هم  برق را قطع می کند و به این ترتیب از به وجود آمدن خطرات بیشتر جلوگیری می شود.

موقع نشتی گاز چه کنیم؟

چنانچه متوجه بروز نشت گاز شدید، علاوه بر تماس با شماره نشتی گاز می بایست برخی نکات را به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی رعایت نمایید. در ادامه این نکات را توضیح خواهیم داد.

  • در صورت استشمام بوی گاز، به سرعت شیر اصلی گاز را ببندید و با شماره نشتی گاز تماس بگیرید. همچنین از روشن نمودن کلید برق یا فندک خودداری نمایید.

  • اعضای خانواده را فورا از محل نشت گاز خارج کرده و در و پنجره ها را باز نمایید تا هوای محیط عوض شود.

  • سعی کنید در شرایط عادی پیش از بروز نشتی، دسته شیر گاز را برندارید تا در مواقع ضروری بتوانید به سرعت شیر گاز را ببندید یا باز نمایید. در هنگام ترک منزل نیز حتما شیر اصلی گاز را ببندید.

  • به هیچ عنوان برای پیدا کردن منشا نشتی گاز از شعله فندک و یا کبریت استفاده نکنید.

  • هر چند وقت یکبار باید اتصالات لوله گاز و شلنگ وسایل گازی مختلف را بررسی نمایید تا در صورت بروز آسیب فورا آن را تعویض کنید.

قبل از موقع نشتی گاز چه کنیم ؟

نکته مهمی که پیش از بروز نشت گاز باید به آن توجه داشته باشید این است که هنگام متصل نمودن انواع وسایل گازسوز به گاز شهری، مطمئن شوید که افت فشار رخ ندهد. کمبود فشار داخلی گاز به معنی نشت گاز می باشد. هر رگلاتور و کنتور گاز موجود در ساختمان ها دارای ظرفیت معینی می باشند. اگر می خواهید لوله کشی اضافی انجام داده یا وسیله جداگانه ای به وسایل گازسوز خود اضافه نمایید، باید با شرکت گاز هماهنگ نمایید.

شیلنگ گاز

جمع بندی

موقع نشتی گاز چه کنیم؟ نشت گاز یکی از مسائلی است که می تواند خطرات بسیار جدی و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. رعایت نکات ایمنی بیش از هرچیز دیگری می تواند از بروز این اتفاق جلوگیری نماید. به گونه ای که آگاهی از این نکات و رعایت آنها تا حد زیادی احتمال نشت گاز را کاهش می دهد. اما چنانچه به هر علتی متوجه نشت گاز شدید بلافاصله با شماره نشتی گاز که ۱۹۴ است تماس حاصل فرمایید.

و در پایان

مهمترین باید و نباید موقع نشتی گاز چه کنیم ؟

بدانید و آگاه باشید  خیلی از  حوادث  آبستن روز اجرای  تاسیسات  هستند پس برای  جلوگیری از این اتفاقات ناگوار  از  قبل  با  تیم مجرب  اجرا  تماس  بگیرید نشت امداد  با  تجربه  اجرای تاسیسات  گاز با مجوز رسمی از اداره گاز در خدمت مردم استان زنجان می باشد.

آخرین مطالب

نشت امداد